فمن اهتدی فلنفسه …....................................................
ومن ضل و هر کس که گمراه شود
فانما یضل علیها جز این نیست که به زیان خود گمراه می شود
وما انت علیهم بوکیل و تو وکیل و مدافع آن ها نیستی.
15- چگونگی رابطه ی « عقل واختیار » و «نوع هدایت انسان » را تبیین کنید.
16- حجتهای ظاهر و باطن کدامند و چه رابطه ای با هم دارند؟
17- در ترجمه ی آیات 42 و43 یونس دقت کنید:
« کسانی از آنان فقط سخنان تو را می شنوند ( ولی گوش دل نمی سپارند) آیا تو می توانی کران را به شنیدن وادار کنی گر چه عقل را به کار نبندند؟ و از آنان کسی هست که فقط به تو می نگرد (ولی نه با چشم دل) آیا تو می توانی به کوران راه نشان دهی؟»
اکنون توضیح دهید که این دو آیه درباره حجت های ظاهر وباطن چه می فرماید؟
18- چرا پاسخ به نیازهای اساسی انسان تنها با بهره گیری از عقل میسر نیست؟
19- منظور از « هدایت یک اصل عام است » چیست؟
درس سوم : هدایت مستمر
1 - دلایل آمدن پیامبران متعدد را نام ببرید .
– دلایل ختم نبوت را ذکر کنید.
– این دلایل را با هم مقایسه کنید وارتباط میان آنها را تو ضیح دهید.
2 - ویژ گیهای فطری یعنی چه؟
3 - کدامیک از ویژگیهای زیر فطری هستند؟
1- شعردوستی 2- عدالت طلبی 3- بی نهایت طلبی در زیبایی
4- علاقه به نویسندگی 5- گرایش به علم و آگاهی 6- ذوق مدیریت
4- وجود امام معصوم پس از پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم ) کدام یک از عوامل آمدن پیامبران جدید را از بین می برد؟
5- با وجود این که خداوند یک دین برای هدایت انسان ها فرستاده است ، چرا اکنون ادیان مختلفی در جهان وجود دارد؟
6- دو مورد از ویژگیهای اسلام را که سبب شده است پاسخگوی نیاز های زمان باشد ، تو ضیح دهید و برای هر کدام یک نمونه ذکر کنید.
7- اگر پیامبران ، معصوم نبودند چه مشکلاتی پیش می آ مد؟
8- یکی از ویژ گیهایی که سبب شده اسلام پاسخ گوی نیازهای متغیر زمان با شد ، « تقدم روح و حقیقت تعالیم دینی بر شکل و ظاهر آن » است . این ویژ گی را با ذکر نمونه توضیح دهید.
9- آیا «مسیحیت» و «یهودیت» نام دو دین جداگانه است که خود حضرت موسی و حضرت عیسی (علی نبینا وآله وعلیهما السلام) بر دین خود گذاشته اند؟ دلایل خود را بیان کنید.
10- چرا خداوند فقط در دورانهای گذشته پیامبران خود را فرستاده است؟
11- از بین رفتن تعلیمات پیامبران پیشین یکی از دلایل آمدن پیامبربعدی است. این دلیل را بررسی کنید و توضیح دهید که کدام ویژگی اسلام در مقابل این دلیل قرار دارد؟
12- اسلام چه ویژگی هایی دارد که مانع از محدود شدن آن به زمان خاص می گردد ؟
13 - الف : معنای آیه شریفه ی زیر را تکمیل کنید.
ان الدین عندالله الاسلام ..................................................................
و ماختلف الذین اوتواالکتاب وکسانی که به آنان کتاب داده شد اختلاف نکردند
الا من بعد ما جاءهم العلم مگر بعد از آنکه به حقیقت آگاه شدند
بغیا بینهم ( اختلافی) از روی ستم و تجاوز
ومن یکفر بایات الله ....................................................................
فان الله سریع الحساب ....................................................................
ب : این آیه ، زمینه ی پیدایش تعدد و اختلاف در ادیان را چه می داند؟
12- عوامل وجود ادیان مختلف در جهان چیست؟
درس چهارم : معجزه ای از نوع کتاب
1- یکی از نشانه های محتوایی معجزه بودن قرآن کریم انسجام و وحدت درونی در عین نزول تدریجی است. توضیح دهید که این امر چگونه بر معجزه بودن قرآن کریم اشاره دارد؟
2- قرآن کریم را با دیگر کتاب های آسمانی مقایسه کنید:
الف ) شباهت ها ب ) تفاوت ها
3- قرآن کریم را با آثار دانشمندان مقایسه
کنید:
(الف ) از لحاظ لفظی و ظاهری ( سه مورد
ب ) از نظر معنوی و محتوایی
4- آیا میان ختم نبوت و نوع معجزه ی پیامبر اکرم (ص) رابطه ای وجود دارد؟ توضیح دهید
5- چرا پیامبران به داشتن معجزه نیازمندند؟
6- تحدی قرآن کریم را توضیح دهید.
7- معنای آیه ی شریفه ی زیر را تکمیل کنید، سپس توضیح دهید که این آیه بیانگر کدام یک از ویژگی های قرآن کریم است؟
افلا یتدبرون القرآن ............................................................................
و لو کان من عند غیر الله اگر از نزد غیر خدا می بود
لوجدوا فیه اختلافاّ کثیراّ در آن ناسازگاری بسیار می یافتند (نساء 82 )
8- اگر معجزه ی پیامبر اکرم (ص) به گونه ای بود که فقط اختصاص به زمان خودش داشت، چه مشکلی پیش می آمد؟
9- اولین آیات نازل شده بر پیامبر اکرم (ص) پنج آیه ی اول سوره ی علق بود که معنای آن چنین است:
بخوان به نام پروردگارت که آفرید* آدمی را از خون بسته آفرید* بخوان و پروردگار تو بزرگوارترین است* آن که با قلم بیاموخت* آدمی را آن چه نمی دانست آموخت*
توضیح دهید: الف) در این آیات خداوند بر چه موضوعی تاکید کرده است؟
ب ) چگونه می توان این آیات را تاییدی بر الهی بودن قرآن دانست؟
10- رابطه ی امی بودن پیامبر اکرم(ص) را با اعجاز قرآن کریم توضیح دهید.
11- آیا استفاده از قرآن کریم از عناصر فرهنگ زمانه به معنای تاثیر پذیری از آن هاست؟ توضیح دهید.
درس پنجم : گستره رسالت پیامبر
1- با یک استدلال ثابت کنید که چرا ولایت و رهبری جامعه ( ولایت ظاهری ) از پایه های دین اسلام است.
2- این سخن امام علی علیه السلام که فرمودند: « رسول خدا بابی از علم بر روی من گشود که از آن هزار باب دیگر گشوده می شد» ، بیانگر کدام قلمرو رسالت پیامبر اکرم (ص) است؟ چگونه؟
3- بنا بر سخن امام باقر علیه السلام که برای اسلام پنج پایه شمرده اند ، کدام پایه را مهمتر برشمرده اند؟
4- این جمله ی امام خمینی (ره) که می فرماید: «مجموعه ی قانون برا ی اصلاح جامعه کافی نیست. برای این که قانون مایه ی اصلاح بشر شود، به قوه ی اجرائیه و مجری احتیاج دارد» ، چگونه ضرورت حکومت اسلامی را ثابت می کند؟
5- مطابق با کدام ولایت ، وجود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم واسطه ی همه ی خیرات و برکات مادی و معنوی انسان هاست؟
6- به ترجمه ی آیات زیر دقت کنید و توضیح دهید که این آیات بر کدام یک از قلمروهای رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم دلالت دارد؟
ترجمه ی آیات قلمرو رسالت
بدینگونه تو را در میان امتی که پیش از ایشان مردمان
دیگری بودند، فرستادیم تا آن چه را به تو وحی کردیم بر
آنان بخوانی................... ( رعد / 13)
بگو از خدا و رسول اطاعت کنید، پس اگر روی بگردانید،
همانا که خداوند کافران را دوست ندارد. ( آل عمران / 32)
به یقین ، خدا بر مومنان منت نهاد که رسولی از خودشان
در میانشان بر انگیخت تا آیات خود را بر ایشان بخواند و
پاکشان گرداند و کتاب و حکمت به آنان بیاموزد، قطعاّ پیش
از آن در گمراهی آشکاری بودند. (آل عمران / 164)
7- چگونه می توان از «ضرورت پذیرش ولایت الهی و دوری از حکومت طاغوت» برای اثبات ولایت و سرپرستی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بر جامعه استفاده کرد؟
8- «طاغوت » چه کسی است؟ چرا پذیرش ولایت طاغوت در اسلام منع شده است؟
9- دلائل ضرورت تشکیل حکومت اسلامی را بنویسید.
درس ششم : تداوم رسالت
1- کدام یک از قلمروهای رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم پس از ایشان ادامه نمی یابد؟ چرا؟
2- نکات مهمی را که از آیه تطهیر به دست می آید ، بنویسید.(سه مورد)
3- با استناد به حدیث غدیر ولایت و جا نشینی حضرت علی « علیه السلام » را ثابت کنید.
4- چرا انتخاب پیامبر بر عهده ی مردم نیست واز جانب خدا صورت می گیرد؟
5- تداوم کدام یک از قلمروهای مربوط به رسالت پیامبر اکرم «صلی الله علیه و آله و سلم» ضروری است؟ این تداوم در چه شکلی انجام می گیرد؟
6- چرا تعیین امام باید از جانب خدا و با اعلام پیامبر صورت گیرد و مردم نمی توانند امام تعیین کنند؟
7- چگونه از آیه ی ولایت برای تعیین امامت حضرت علی « علیه السلام» استفاده می شود؟
8- پیامبر اکرم «صلی الله علیه و آله وسلم»در اولین دعوت خویشان به اسلام جانشین خود را معین فرمود و انجام این کار در ابتدای دعوت در بر دارنده ی چه پیامی است؟
9- ترجمه ی حدیث ثقلین را بنویسید و سه پیام درباره ی قرآن و عترت از آن استخراج کنید.
10- الف – این سخن پیامبر را تکمیل کنید و ترجمه ی آن را در مقابل آن بنویسید.
من کنت مولاه .......................................
ب – پیامبر اکرم «صلی الله علیه و آله وسلم» این عبارت را در چه واقعه ای بیان کرد؟
ج – آیا می توان گفت کلمه ی «مولا» در این عبارت به معنی دوستی است؟ چرا؟
درس هفتم : مبارزه ی مستمر (قسمت اول)
1- چه عاملی باعث شد که احادیث پیامبر اکرم «صلی الله علیه وآله وسلم» پس از رحلت ایشان به درستی حفظ و نگه داری نشود؟ آیا این شکل برای پیروان ائمه نیز پیش آمد؟
2- چگونه حکومت عدل نبوی به سلطنت کسرایی تبدیل شد؟
3- تر جمه ی آیه ی 144 سوره ی آل عمران چنین است : « ومحمد نیست مگر رسولی که پیش از او رسولانی دیگری بودند. پس اگر او بمیرد یا کشته شود ، آیا شما به عقب بر خواهید گشت؟هرکس به عقب باز گردد به خدا هیچ گزندی نرساند و خداوند به زودی پاداش سپاسگزاران را میدهد.»
با توجه به این آیه توضیح دهید که :
الف – مهم ترین خطری که پس از رحلت رسول خدا مسلمانان را تهدید میکرد چه بو د؟
ب – سپاسگزاران واقعی نعمت وجود رسول خدا «صلی الله علیه و آله وسلم» پس از رحلت ایشان چه گسانی هستند؟
4- مهمترين مسائل ومشكلات اجتماعي وفرهنگي عصر پس از پيامبر اکرم «صلی الله علیه و آله وسلم» چه چيزهايي بود؟
5- چرا فرآن كريم مردم را به مطالعه ي سرگذشت ملت ها دعوت كرده است؟
6- تفاوت اساسي حكومت بني اميه وبني عباس با رهبري پیامبر اکرم «صلی الله علیه و آله وسلم»
درچه چيزهايي بود؟
درس هشتم: مبارزه ي مستمر
1- الف: ترجمه ي آيات را تكميل كنيد:
ذلك الذي يبشرالله اين است آن چه خداوند مژده مي دهد
عباده الذين امنوا بندگان خود را كه ايمان آورده اند.
و عملوا الصالحات .................................
قل لا اسالكم عليه اجرابگو براي اين از شما مزد نمي خواهم
الا الموده في الفربي .................................
شوري/ 23
قل ما سالتكم من اجر بگو هر مزدي كه از شما خواستم
فهو لكم براي خود شماست
ان اجري الا علي الله مزد من نيست مگر بر خدا
و هو علي كل شيء شهيد و او بر هر چيزي گواه است
ب: سه پيام در ارتباط با مزد رسالت رسول خدا كه از اين آيات به دست مي آيد بنويسيد.
- ائمه ي اطهار (ع ) در حوزه ي مرجعيت علمي خود چه اقداماتي را انجام دادند؟
3- چرا ائمه اطهار در حوزه ي زندگي سياسي و اجتماعي خود از برخي روش هاي متفاوت بهره مي بردند؟
4- ائمه اطهار در مبارزه عليه حاكمان جور چه اصولي را مراعات مي كردند؟
5- ائمه اطهار از دو جهت مبارزه با حاكمان جور را بر خود لازم مي دانستند آن دو جهت را توضيح دهيد.
6- اصل تقيه چيست و چرا ائمه اطهار از اين اصل بهره مي بردند؟
7-يكي از درس هاي مهمي كه مي توان از روش هاي متفاوت ائمه ي اطهار در مواجهه با مسائل گرفت چيست؟ آن را توضيح دهيد.
8-كدام يك از قلمروهاي مربوط به رسالت پيامبر اكرم (ص) نيازمند به پيگيري پس از ايشان است؟ چرا؟
درس نهم: خورشيد پنهان
1- آيا تحقق انتظار در جامعه بدون حضور انسان هاي منتظر امكان پذير است؟ چرا؟
2- چه كساني مي توانند در هنگام ظهور امام عصر(عج) ويژگي هاي لازم براي ياري و همراهي آن حضرت را داشته باشند؟
3- بنا بر سخن امام صادق عليه السلام يكي از ويژگي هاي ياران حضرت مهدي (عج) محكم تر از صخره ها بودن است. چه كسي مي تواند اين خصوصيت را در هنگام ظهور داشته باشد؟
4- آيا كسي كه در نبرد حق و باطل زمان خود در عرصةي حق عليه باطل حضور فعال نداشته باشد مي تواند در ركاب امام عصر (عج) باشد و او را ياري كند؟
5- علت غيبت امام عصر (عج) چيست؟
6- چرا امام عصر (عج) بهره مندي مردم از ايشان را در عصر غيبت به بهره مندي از خورشيد پشت ابر تشبيه كرده اند؟ سه مورد از اين شباهت ها را ذكر كنيد.
7- غيبت در مقابل ظهور است يا حضور؟ تفاوت اين دو در چيست؟
8- چه تفاوتي ميان انتظار مثبت و سازنده با انتظار منفي و مخرب وجود دارد؟
9- بنا بر آيه ي 11 سوره ي رعد كه مي فرمايد: « خداوند وضع هيچ گروهي را تغيير نمي دهد مگر آن كه آن ها خود وضع خويش را دگرگون سازند» علت اصلي غيبت امام زمان (عج) چيست؟
10- چگونگي رهبري و امامت حضرت ولي عصر (عج) در قلمرو ولايت معنوي را توضيح دهيد.
درس دهم: در انتظار طلوع
1- آيا مي توان گفت كه آينده ي تاريخ انسان به چه سرنوشتي خواهد انجاميد؟ چگونه؟
2- خداوند در آيه ي 17 سوره ي رعد مي فرمايد:
«همو از آسمان آبي فرو فرستاد پس رود خانه هايي به اندازه ي گنجايش خودشان روان شدند و سيل كفي بلند روي خود برداشت و از آن چه براي به دست آوردن زينتي يا كالايي در آتش گدازند هم نظير آن كفي بر مي آيد. خداوند حق و باطل را چنين مثل مي زند اما كف بيرون افتاده از ميان مي رود. ولي آن چه به مردم سود مي رساند در زمين باقي مي ماند خداوند مثل ها را چنين مي زند»
الف) چه شباهت هايي ميان آب رودخانه و كف با حق و باطل وجود دارد؟
ب ) آيا مي توان از اين مثال آينده ي تاريخ انسان ها را مشخص كرد
3- آيا موضوع موعود و منجي خاص دين اسلام است؟ توضيح دهيد.
4- امتياز ديدگاه شيعه درباره ي موعود با ديگران در چيست؟ (ذكر دو مورد)
5- جواب مبنايي درباره ي مساله ي طول عمر امام زمان (عج) چيست؟
6- انتظار ظهور امام زمان (عج) چه تاثيري در شخص منتظر مي گذارد؟
7- پويايي جامعه ي شيعه ناشي از چه عامل هايي است؟
8- معناي آيه ي زير را تكميل كنيد و پيام آن درباره ي آينده ي تاريخ را بنويسيد.
و لقد كتبنا في الزبور همانا نوشتيم در زبور
من بعد الذكر پس از ذكر (تورات)
ان الارض يرثها .......................................
تبادل
لینک هوشمند
برای تبادل
لینک ابتدا ما
را با عنوان
دین و زندگی
و آدرس
haidre.LXB.ir
لینک
نمایید سپس
مشخصات لینک
خود را در زیر
نوشته . در صورت
وجود لینک ما در
سایت شما
لینکتان به طور
خودکار در سایت
ما قرار میگیرد.